STARTUJ Z NAMI
 
Dziś jest: Wtorek, 19.09.2017 r

POLECAMY

AKTUALNOŚCI Z BRANŻY

PROMOCJA W WYSZUKIWARKACH

ANKIETA

JESTEŚ TUTAJ:

Newsline.pl: Artykuły

Komentarz do artykułu Liliany Anam na temat raportowania społecznego

Iwona Kuraszko
Iwona Kuraszko
Autor: Iwona Kuraszko

Sprawozdawczość społeczna (tzw. raportowanie) jest na pewno istotnym elementem pozwalającym doskonalić strategię odpowiedzialności w biznesie (CSR). Jednak, jak twierdzi prezes Alcan Inc. - Travis Engen: "Wszyscy chcielibyśmy prostej odpowiedzi na transparentność i sprawozdawczość, ale żadna nie istnieje. Każda firma musi zdefiniować rozwiązania oparte na jej własnej długo-terminowej strategii biznesowej".

Z pewnością narzędzie raportowania na bazie wytycznych GRI jest przydatne, ponieważ GRI jest pewnego rodzaju ogólną bazą, pomagającą przygotować raportu firmy pod względem jej wpływu na istotne kwestie ekonomiczne, społeczne i środowiskowe. Wytyczne na bazie GRI są stale udoskonalane, gdyż firmy przysyłają swoje raporty do organizacji i jest to taki wzajemny proces samokształceniowy.

Warto dodać, że wraz ze wzrostem świadomości na temat zrównoważonego rozwoju i zmian klimatycznych, na świecie dużym uznaniem cieszą się również inne standardy - oceniające wpływ firmy na środowisko naturalne WBCSD (The World Business Council for Sustainable Development), WRI (The World Resources Institute), czy DEFRA (Department for Environment, Food and Rural Affairs), np. wskaźniki związane z emisją CO2.

Najważniejsze w sprawozdawczości społecznej jest jednak szukanie tych problemów, które są najbardziej istotne z punktu widzenia branży i profilu działalności firmy a także specyfiki jej otoczenia (np. oczekiwania, problemy, wyzwania). Ludzi interesować mogą najważniejsze sprawy dotyczące odpowiedzialności dla danej firmy, czyli: ile firma o profilu finansowym pobiera procent od klientów?, w jaki sposób firmy paliwowe mogą wpływać na mniejsze zatruwanie środowiska?, jakie duże inwestycje kredytuje dany bank?, tych kwestii nie ma w GRI. Każda firma musi znaleźć swój indywidualny styl w zależności od branży. Przegląd firmy Danone jest właśnie takim ciekawym i dojrzałym przykładem sprawozdawczości zindywidualizowanej, ponieważ skupia się na kwestiach odpowiedzialności danej firmy, działającej w określonej branży spożywczej („zdrowie, żywienie, jakość”).

Dla branży obuwniczej ważna jest na przykład polityka w stosunku do dostawców (supply chain). Firma Nike wydała raport dotyczący polityki relacji z dostawcami, ponieważ setki tysięcy osób pracują w fabrykach, gdzie szyje się buty tej marki. Fabryki te należą w większości do miejscowych (np. Azja), ale firma nie powinna ignorować problemu łamania praw ludzi w tych fabrykach. Nike powinna na to jakoś wpływać, bez względu na to, że tworzy ją zaledwie 40 osób pracujących na jednym z pięter nowojorskiego biurowca.

Z pewnością wskaźniki GRI mogą pomóc w znalezieniu tej indywidualnej drogi, która wypływa ze strategii biznesowej. Dlatego poważne raporty są przygotowywane na świecie w oparciu o podstawowy dokument stosowany powszechnie w dwojaki sposób:
1). według wszystkich wytycznych GRI,
2). w ramach GRI, czyli firma częściowo kieruje się tymi wytycznymi i wypracowuje własne.

Można więc do sprawozdawczości społecznej podejść w następujący sposób: na początku wybrać kilka wytycznych GRI, potem zwiększać ich ilość i dodawać swoje, w zależności od profilu działalności, oczekiwań i wyzwań dla branży. To znaczy, że można zacząć od częściowej zgodności z GRI, mając na uwadze wpływ danej firmy na otoczenie w którym się znajduje, ponieważ czym innym jest odpowiedzialność firmy paliwowej, a czym innym spożywczej, czy finansowej.

_________________
Iwona Kuraszko, menedżer ds. Badań i Rozwoju, Forum Odpowiedzialnego Biznesu
Komentarze ( 2 )
Skomentuj »
Nick: *
Tytuł: *
Treść: *
 
Kod z obrazka: *
Re:
07.05.2008 22:00:23
Re:
26.04.2008 22:26:10

POLECANE WYDAWNICTWA

NEWSLETTER

Zapisz się na darmowy newsletter. Najnowsze informacje z branży PR.

WYDARZENIA

ZALOGUJ SIĘ

NEWSLINE POLECA

SZKOLENIA

Newsline.pl 2007. Wszelkie prawa zastrzeżone Polityka Cookies
powered by edito cms
realizacja ideo,
0