STARTUJ Z NAMI
 
Dziś jest: Czwartek, 23.02.2017 r

POLECAMY

AKTUALNOŚCI Z BRANŻY

PROMOCJA W WYSZUKIWARKACH

ANKIETA

JESTEŚ TUTAJ:

Newsline.pl: News Badania, raporty

Apple najlepszą marką globalną

12.03.2015 23:48:04

W rankingu „Best Global Brand” pierwsze miejsce po raz drugi zajęła marka „Apple”.

Ranking „Best Global Brand” jest publikowany przez Interbrand od 2000 r. Podstawę stanowią badania, których wynik stanowi ocena wartości marek zestawionych w omawiany ranking. Kryteria doboru marki do badań są następujące:

  • przynajmniej 30 procent przychodu marki musi pochodzić spoza regionu, w którym znajduje się siedziba firmy,
  • zasięg marki powinien pokrywać w jak największym stopniu Azję, Europę, Amerykę Północną, jak również rynki krajów rozwijających się,
  • dane finansowe firmy muszą być dostępne publicznie i wystarczające do przeprowadzenia wy-czerpującej analizy,
  • zysk ekonomiczny musi być dodatni w dłuższej perspektywie czasowej i generować zwrot wyż-szy od kapitału firmy,
  • marka musi być rozpoznawalna w obrębie głównych gospodarek świata.

W trakcie budowy rankingu szacowane są trzy elementy: wyniki analizy finansowej, w szczególności zysk ekonomiczny; rola marki, czyli wpływ jaki ma na podjęcie decyzji konsumenta na zakup marka, w porównaniu do innych czynników, do których można zaliczyć cenę lub funkcję produktu; siła marki, która odzwierciedla zdolność marki do wytworzenia lojalności ze strony klientów.1

Poniższy wykres przedstawia najwyżej ocenione 20 marek spośród 100 zestawionych w rankingu. W badaniu przeprowadzonym w 2014 r. pierwsza piątka została zdominowana przez marki branży IT (Apple, Google, IBM, Microsoft), przy czym bezapelacyjnym zwycięzcą zostało Apple, którego wartość marki została wyceniona na 118 mld $. Na drugim miejscu znalazło się Google (107,439 mld $), zaś na trzecim Coca Cola (81,563 mld $). Pozycja Apple po wielu latach dominacji IBM i Microsoft będącej wynikiem popularności komputerów PC, jest bez wątpienia związana z ekspansją na rynku technologii mobilnych.

Tabela 1. 20 najwyżej wycenionych marek w rankingu Interbrand Best Global Brands 2014



Źródło: Opracowanie własne na podstawie "The 100 Most Valuable Global Brands 2014." Best Global Brands 2014. 2014: http://bestglobalbrands.com/2014/ranking/

Zmiany miejsc pięciu czołowych marek ranki można prześledzić na poniższym wykresie:

Wykres 1. Zmiany wartości marek Apple, Google, Coca Cola, IBM i Microsoft w latach 2010-2014 (rok bazowy 2010)



Źródło: Opracowanie własne na podstawie "The 100 Most Valuable Global Brands 2014." Best Global Brands 2014. 2014: http://bestglobalbrands.com/2014/ranking/


Zauważalna jest znaczna dynamika wzrostu wartości marki Apple. W ciągu 5 lat wartość wzrosła o ponad 403,7 punktów procentowych względem roku bazowego 2010. Znacznie niższą, ale nadal wy-soką dynamikę wzrostu wartości marki wykazało Google. W tym wypadku wzrost wyniósł ponad 146,6 punktów procentowych w porównaniu z 2010 r. W przypadku Coca Coli zauważalny jest mniej dyna-miczny, ale sukcesywny wzrost wartości, zaś IBM wykazał niewielki spadek wartości względem 2013 r. (nadal jednak wyższą wartość w porównaniu z rokiem bazowym). Microsoft po trzyletnim spadku warto-ści wykazał niewielki wzrost (o 0,295 pp).

Powodów sukcesu Apple analitycy Interbrand dopatrują się w dotychczas realizowanych działaniach, ale również w jej planach na najbliższą przyszłość. Wiąże się to z Apple Pay, platformie mobilnej po-zwalającej płacić za towary i usługi z wykorzystaniem urządzeń Apple, Apple Watch, urządzeniem łą-czącym funkcjonalność zegarka, przenośnego komputera i urządzenia monitorującego stan zdrowia noszącej osoby. Apple uruchomił również sprzedaż dwóch nowych iPhone’ów i poszukuje nowych ob-szarów działania poprzez integrację produkowanych przez siebie urządzeń z samochodami (CarPlay) i z urządzeniami domowymi (HomeKit).2

Również Google dywersyfikuje swoje obszary działania. Oprócz kontynuowania dotychczasowej dzia-łalności i wdrożenia różnie ocenianych Google Glass, podjął się realizacji Project Loon, globalnej sieci balonów stratosferycznych pomagających w uzyskiwaniu dostępu do Internetu, ale również zaczyna inwestować w projekty z zakresu robotyki, sztucznej inteligencji i biotechnologii.3

Całość rankingu, jak również poprzednie badania znajdują się tutaj.

Copyright (C) 2014 by Interbrand.

Źródło: "The 100 Most Valuable Global Brands 2014." Best Global Brands 2014. 2014: http://bestglobalbrands.com/2014/ranking/

1"The 100 Most Valuable Global Brands 2014." Best Global Brands 2014. 2014:http://bestglobalbrands.com/2014/methodology
2"The 100 Most Valuable Global Brands 2014." Best Global Brands 2014. 2014:http://bestglobalbrands.com/2014/apple/
3"The 100 Most Valuable Global Brands 2014." Best Global Brands 2014. 2014:http://bestglobalbrands.com/2014/google/


Oceniono na 5.0 pkt
Komentarze ( 0 )
Skomentuj »
Nick: *
Tytuł: *
Treść: *
 
Kod z obrazka: *

POLECANE WYDAWNICTWA

NEWSLETTER

Zapisz się na darmowy newsletter. Najnowsze informacje z branży PR.

WYDARZENIA

ZALOGUJ SIĘ

NEWSLINE POLECA

SZKOLENIA

Newsline.pl 2007. Wszelkie prawa zastrzeżone Polityka Cookies
powered by edito cms
realizacja ideo,
0