STARTUJ Z NAMI
 
Dziś jest: Czwartek, 20.06.2019 r

POLECAMY

AKTUALNOŚCI Z BRANŻY

PROMOCJA W WYSZUKIWARKACH

ANKIETA

JESTEŚ TUTAJ:

Newsline.pl: Studia przypadków

Świąteczne kampanie reklamowe, czyli jak OLX spodobał się internautom

Święta Bożego Narodzenia to dla branży reklamowej wyjątkowo gorący okres. Kto ma jaką kampanię, kto ile wydał, kto ile spotów emituje w TV, a kto zrobił kreatywny outdoor. Te pytania pojawiają się najczęściej. Ostatnie Święta zdominowały kampanię dwóch marek: Media Expert i OLX.pl. 

O kampaniii Media Expert z Eweliną Lisowską w roli głównej powiedziano już niemal wszystko. Drugą kampanią, która zasługuje na uwagę, jest akcja prowadzona przez OLX.pl. 

Kiedy Mikołaj nie trafia z prezentami…


Wszystko zaczęło się od wigilijnych życzeń, które na profilu marki OLX.pl na Facebooku złożyli przedstawiciele 4 regionów Polski, każdy w swojej gwarze. I choć co do idei życzeń wszyscy byli zgodni, to jednak każdy z nich zupełnie inaczej nazywał „gościa od prezentów”. 



Regularna kampania zaczęła się pod koniec pierwszego dnia Świąt, kiedy to sympatyczny góral wyznał Internautom, że Aniołek (tak część mieszkańców gór nazywa Tego, Który Przynosi Prezenty) najzwyczajniej w świecie nie trafił z prezentami.



Kilka dni później podobne wyznanie usłyszeliśmy w Poznaniu, gdzie z kolei pomyłkę zaliczył Gwiazdor...



Śląsk nie był wyjątkiem. W sylwestra okazało się, że i tam nie do końca udało się z prezentami. Tym razem chybiło Dzieciątko. 



Wreszcie w ostatnim spocie, który premierę miał tuż po wigilii prawosławnej, na wschodzie Polski z prezentami ewidentnie przestrzelił Dziadek Mróz.




Choć akcja każdego ze spotów dzieje się w zupełnie innym regionie Polski, to wszystkie zostały zrealizowane na początku grudnia w Warszawie i okolicach. Łącznie powstały cztery spoty, film z życzeniami, sesja zdjęciowa i making of. Za koncepty kreatywne, kreacje, sesję zdjęciową oraz making of odpowiadała agencja 23HEROES. Za produkcję i postprodukcję spotów dom produkcyjny F25. Jeśli jesteście ciekawi, jak powstawały spoty, zobaczcie koniecznie making of akcji:



Co łączy wszystkie historie przedstawione w spotach? - Przede wszystkim w każdym z nich bohaterowie otrzymują świąteczne prezenty, które - delikatnie rzecz ujmując - okazały się niewypałem - mówi Tomek Łapa, Creative Director w 23HEROES. Ale na tym nie koniec. W efekcie bowiem każdy z bohaterów - zwracając się do swojej lokalnej społeczności - wystawia je na OLX.pl. 

Swoi polecają swoim

To, co w kampanii OLX.pl zwraca uwagę, to przede wszystkim fakt, że spoty emanują naturalnością. Bohaterowie są sobą, zapraszają nas do swoich domostw, gdzie każdorazowo zażywamy przy okazji klimatu rodzinnych Świąt. Najważniejsze jednak jest to, że wszyscy bohaterowie mówią ‘po swojemu’, gwarą. Góral zwraca się do górali, Poznanianka do Wielkopolan, Ślązak do mieszkańców Śląska, zaś ostatni bohater do mieszkańców ściany wschodniej. Zwracamy się zatem do swoich, do sąsiadów, którzy rozumieją nas najlepiej. - Fenomen tych spotów polega jednak na czymś jeszcze - z jednej strony odnajdziemy tam to, co bliskie i swojskie, z drugiej,  oglądamy je chętnie dlatego, ponieważ pokazują to, czego do końca nie znamy. A przecież to, co nieznane  ciekawi podwójnie - tłumaczy Paweł Gogler, Senior Copywriter w 23HEROES. Spot z góralem w roli głównej całkowicie zrozumieli zapewne tylko górale, ale oglądali go wszyscy, z uwagi na odmienność języka, zwyczajów czy może przede wszystkim poczucie humoru. W efekcie wszyscy czuliśmy się ze sobą bardziej swojsko i być może właśnie dlatego tak dobrze zadziałał główny przekaz kampanii, by nietrafione prezenty wymieniać ze swoimi na OLX.pl. 

Internauci są na "tak"

Kampania OLX.pl bardzo spodobała się internautom. Co ważne, obok żadnego spotu nie przeszli  obojętnie. Każdy był komentowany, przekazywany dalej. W sieci pojawiło się mnóstwo komentarzy (w znakomitej większości pozytywnych), a co ciekawe gros z nich pisanych było gwarą! O rezultatach mówi Marcin Sienkowski - Brand Manager OLX.pl - Wyniki tej kampanii przeszły nasze oczekiwania. Są bardzo dobre, o czym najlepiej świadczy fakt, że mamy prawie 40% odbiorców, którzy obejrzeli do połowy przynajmniej 1 ze spotów, kiedy wynik na poziomie 20% uznawany jest już za bardzo dobry. Świadczy to o tym, że nasze spoty były interesujące dla odbiorcy i nie wywoływały u niego gwałtownej potrzeby znalezienia przycisku „zamknij”. To dzięki temu osiągnęliśmy też bardzo efektywny koszt dotarcia z naszym komunikatem. Na tym jednak nie koniec. Bardzo dobre statystyki obejrzeń przełożyły się bowiem nie tylko na duży ruch w serwisie (OLX.pl tuż po Świętach odnotował bardzo duży skok w ruchu, na co wpłynęło wiele czynników, ale jednym z nich z pewnością jest opisywana kampania), lecz także na ilość dodawanych ogłoszeń. Serwis OLX.pl zanotował także bardzo dużą dynamikę przyrostu ogłoszeń, które w swoich opisach zawierały frazę „nietrafiony prezent!”. Było ich więcej o ponad 70% niż w analogicznym okresie w ubiegłym roku. 

Oprócz You Tube’a, który był głównym medium kampanii, akcja została także zauważona na Facebooku. Posty promujące premiery kolejnych spotów były jednymi z najbardziej popularnych na fanpage’u OLX.pl i zgromadziły łącznie ponad 3 200 polubień oraz blisko 400 udostępnień. Z kolei życzenia w formie wideo na Facebooku obejrzało ponad 40 000 fanów marki.

Wszystko wskazuje na to, że na mapie około świątecznych zwyczajów i symboli pojawił się jeszcze jeden. Nazywa się OLX.pl i polega na wystawianiu nietrafionych prezentów w serwisie. Ale co ważne, to jeden z niewielu takich przykładów, który bezpośrednio i w tak silny sposób wiąże się z konkretną marką. Najsłynniejszy to z pewnością ciężarówka Coca-Coli, bez której mało kto wyobraża sobie dziś Święta. W tym przypadku stało się to możliwe dzięki kreatywnej i dobrze przemyślanej kampanii, która, choć reklamowa z nazwy, okazała się też akcją swojską, zabawną i przede wszystkim unikającą nachalnej perswazji. Reklama powinna przecież sprawiać przyjemność.  

Źródło: Juicy Relations

POLECANE WYDAWNICTWA

NEWSLETTER

Zapisz się na darmowy newsletter. Najnowsze informacje z branży PR.

WYDARZENIA

ZALOGUJ SIĘ

NEWSLINE POLECA

SZKOLENIA

Newsline.pl 2007. Wszelkie prawa zastrzeżone Polityka Cookies
powered by edito cms
realizacja ideo,
0
Warning: mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /home/users/newsline/public_html/newsline.pl/inc/error.inc.php on line 20

Warning: mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /home/users/newsline/public_html/newsline.pl/inc/error.inc.php on line 20