STARTUJ Z NAMI
 
Dziś jest: Czwartek, 20.06.2019 r

POLECAMY

AKTUALNOŚCI Z BRANŻY

PROMOCJA W WYSZUKIWARKACH

ANKIETA

JESTEŚ TUTAJ:

Newsline.pl: Studia przypadków

100 najbardziej inspirujących osób branży interaktywnej

Na początku bieżącego roku redakcja WhitePress sporządziła listę „100 najbardziej inspirujących osób z branży interaktywnej”. Opublikowany artykuł był klasycznym przykładem budowania strategii content marketingowej. Publikacja miała na celu stworzenie takiej treści, która mogłaby uzyskać efekt wirusowy pozwalający na zbudowanie dużego zasięgu.

Założenia kampanii

Wcześniejsze przykłady tego typu rankingów pokazują, że nie wystarczy samo zebranie informacji o stu osobach i ich opublikowanie, trzeba zrobić wiele więcej aby artykuł miał szanse osiągnąć sukces pod względem liczby wzmianek,  zasięgu i wyświetleń. Jednym z celów publikacji było wypromowanie bloga i marki WhitePress wśród marketerów z branży interaktywnej. Chociaż sam artykuł nie miał charakteru mocno eksperckiego i odkrywczego, to firma chciała udowodnić, że potrafi przeprowadzić skuteczną kampanię content marketingową przy niedużych nakładach. Publikacja wywołała bardzo duże poruszenie w branży. Pojawiły się setki  udostępnień, komentarz i lajków. Odbiór artykułu był bardzo różny, jednak w dużej części pozytywny.

Dlaczego „87 osób branży interaktywnej” to w tytule „100 inspirujących”?

Tytuł jest podstawą każdej publikacji. Dobrze zdawano sobie z tego sprawę, gdyż tytuł odegrał w tym przypadku szczególnie istotną rolę i to z dwojakiego względu. Po pierwsze dla osób, które otrzymają informację o tym, w jakim artykule będzie zamieszczone ich nazwisko, a po drugie w kontekście samego rozpowszechniania artykułu. Choć samo określenie „inspirujących” nie mówi nam zbyt wiele, to ma ono inną zaletę: pozwala na stworzenie typowo subiektywnej listy. Dla jednych inspiracją może być majątek, dla innych to, że ktoś prowadzi poczytnego bloga. Tytuł wpisu ma ogromne znaczenie i faktem jest, że na liście „100 osób inspirujących” jest ich tak naprawdę 87. Kilku internautów zwróciło uwagę w komentarzach, że w artykule znajduje się mniej niż 100 osób, ale odpowiedź na to pozostaje jedna: zrezygnowano z uzupełnienia listy „na siłę”.


BanFi Group policzyło ile osób było na liście - screenshot z profilu Facebook

Jak powstawał ranking?

Głównym założeniem artykułu było wyróżnienie osób, ale również sprawienie, aby osoby znajdujące się na liście nie czuły się w żaden sposób poszkodowane. Dlatego też została podjęta decyzja o uprzednim kontakcie z każdą z nominowanych do listy osób. Decyzji tej przyświecały dwa cele: po pierwsze, weryfikacja danych, a po drugie – uzyskanie zgody na umieszczenie wybranych osób w artykule. Pozwoliło to uniknąć sytuacji, w której dana osoba znalazłaby się na liście, a nie do końca by sobie tego życzyła. Oczywiście firma ma świadomość, że pojawiły się głosy, iż kilku ważnych postaci brakuje. W większości przypadków to były osoby, które nie potwierdziły danych, nie udostępniły zdjęcia lub nie udało się z nimi skontaktować. Zdarzały się wypowiedzi, które nawiązywały do braku reakcji ze strony "celebrytów". Niektórzy z nich mieli dystans do siebie i do samej akcji:


Wypowiedź Adama Zygadlewicza - screenshot z profilu Facebook


„Hejterskie” opinie


Tego typu rankingi niemal zawsze powodują różne reakcje. W tym przypadku najczęstsze słowa krytyki dotyczyły tego, że kogoś brakuje na liście lub ktoś pojawił się na niej niepotrzebnie. Wielokrotnie poruszany był temat podziału listy na grupy tematyczne czy też metodologii wyboru osób. Dla kilku komentujących ranking był "niepoważny", "nudny" i "śmieszny". Każdą tego typu uwagę poddano analizie i wszystkie głosy zostaną uwzględnione w kolejnych wpisach.

Real time marketing


Analizując efekty opublikowania artykułu warto wspomnieć o jego wykorzystaniu przy okazji promocji szkoleń czy też innych wydarzeń. Świetnym przykładem wykorzystania real time marketingu były działania podjęte przez Maxroy.com w celu promocji szkoleń, zarówno w social media, jak i w newsletterze.


Działanie maxroy.com zostało szybko dostrzeżone - screenshot z profilu Facebook.


Korzystne skutki


Dla części osób znajdujących się na liście było to pewnego rodzaju wyróżnienie i potwierdzenie, że ich praca przynosi efekty. Inne osoby tego rodzaju rankingi mogą uważać za sprzedawanie swoich zasięgów. Nie ulega wątpliwości, że przynajmniej część osób znajdujących się w rankingu wiele zyskała.


Wypowiedź Moniki Czaplickiej i równie ciekawe komentarze - screen z profilu Facebook

Efekty

Jak powszechnie wiadomo, akcja viral marketingowa potrzebuje zamierzonych efektów. Z racji tego, że w polskim internecie jest wciąż niewiele realnych akcji case study, WhitePress postanowił podzielić się z szerszą publicznością efektami liczbowymi dotyczącymi publikacji. Koszty przygotowania kampanii szacuje się na około 2000 zł.

Artykuł zanotował do dnia 25.02.2015 29640 odsłon (dane z systemu CMS) z tym, że Google zanotował 22695 odsłon i 19201 odsłon unikalnych. Średni czas spędzony na tej stronie to 4 minuty i 32 sekundy. Artykuł jest odwiedzany dziennie przez około 50-80 osób nawet ponad miesiąc po jego ukazaniu się, a na początku "żył w Internecie" mocno przez 2-3 dni, co dobrze obrazuje wykres odsłon z Google Anytics:


Oglądalność artykułu przez pierwsze dni od publikacji - Google Analytics

Publikacja artykułu mocno zmieniła statystyki całej strony www.whitepress.pl:


Oglądalność artykułu przez pierwsze dni od publikacji na tle ruchu całej strony – Google Analytics

Sam artykuł zebrał dość pokaźną liczbę polubień i tweetów:


Zasięg w social media według Brand24

Brand24 zmierzył liczbę interakcji i jest ona opublikowana, choć niestety według szacunków WhitePress jest mocno zaniżona.


Pod artykułem zostało dodanych około 40 komentarzy, w większości bardzo pozytywnych.


Według brand24.pl, zasięg w social media wyniósł ponad 60 000 osób, co obrazuje wykres poniże:


Interakcje w social media według Brand24


Analiza Brand24 nie zawiera wypowiedzi z wielu grup w platformie Facebook. Według Brand24, bardziej aktywni byli użytkownicy Twittera z mikroblogami niż Facebook:


Typy źródeł interakcji według Brand24
 
Więcej danych zebrał SentiOne, który w  okresie od stycznia do lutego br. zebrał ponad 650 wzmianek. W skrócie podsumowanie wygląda następująco:


Podsumowanie interakcji według SentiOne


Facebook'owa strona WhitePress zebrała ponad 150 fanów w 4 dni. Artykuł pozyskał kilkaset wzmianek w portalach społecznościowych. Według większości analiz są to czynniki rankingowe. Dla klasycznych pozycjonerów, którzy uznają tylko linki dofollow zebrano przykładowe miejsca, gdzie zupełnie bez ingerencji WhitePress pojawiły się odnośniki, np. http://social24.pl/jak-zwiekszyc-ruch-na-stronie-10-sprawdzonych-taktyk/. Po pięciu dniach od publikacji w systemie zarejestrowało się 59 firm, zwykle dziennie notowanych jest około 5 (średnia 4.8) rejestracji. Zatem można przyjąć, że pozyskano 35 rejestracji klientów bezpośrednio z publikacji artykułu w pierwszych 5 dniach.

Bliźniaczy ranking stworzony przez Onet

Kilka dni po publikacji WhitePress, onet.pl stworzył bardzo podobny ranking pod nazwą „Top 50 gwiazd polskiego internetu". Zastanawiające jest to czy idea rankingu była wzorowana na publikacji WhitePress czy też nie. Nie ulega jednak wątpliwości, że forma artykułu jest bliźniaczo podobna.



Reklama promująca ranking w wykonaniu onet.pl


Wyniki artykułu Onet’u są około trzykrotnie mniejsze mimo, że sam zasięg artykułu był zapewne kilkakrotnie większy. Chodzi tu oczywiście o odsłony, które zapewniła popularność serwisu onet.pl i promocja na stronie głównej. Według oceny WhitePress redakcji Onet'u zabrakło pewnych szczegółów, takich jak np. zdjęcia.

Ciekawy pomysł i realizacja

– Zdajemy sobie  sprawę z tego, że w sieci można znaleźć dużo przykładów akcji viral marketingowych. Jednak samych case study i efektów w postaci liczb jest już dużo mniej. Dlatego zdecydowaliśmy się na publikacje naszych efektów i liczb w tej formie. Chociaż popełniliśmy wiele błędów podczas realizacji tej kampanii to jesteśmy zadowoleni z jej efektów. Wszelkie niedociągnięcia, uwagi nauczyły nas jak lepiej realizować tego typu pomysły. Mamy nadzieję, że szczera i transparentna analiza będzie przydatna dla czytelników – podsumowuje dr Paweł Strykowski z WhitePress.pl.

Inforgrafika do pobrania tutaj.

Źródło: WhitePress

POLECANE WYDAWNICTWA

NEWSLETTER

Zapisz się na darmowy newsletter. Najnowsze informacje z branży PR.

WYDARZENIA

ZALOGUJ SIĘ

NEWSLINE POLECA

SZKOLENIA

Newsline.pl 2007. Wszelkie prawa zastrzeżone Polityka Cookies
powered by edito cms
realizacja ideo,
0
Warning: mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /home/users/newsline/public_html/newsline.pl/inc/error.inc.php on line 20

Warning: mkdir() [function.mkdir]: No such file or directory in /home/users/newsline/public_html/newsline.pl/inc/error.inc.php on line 20